lördag 10 januari 2009

Veckans icke-klack...

... slänger vi iväg innan sängen väntar. I svallvågorna efter Häckens värvning av Mathias Ranégie, som K&G var först i Sverige med att både avslöja och bekräfta, satte Häckens marknadsansvarige Alexander Bergström ner foten och berättade hur läget var. Nämligen att bollklubben från Hisingen inte tillhör Göteborg, att man uppenbarligen vill vara den kaxiga och trendiga klubben från ön utanför staden, samt att IFK Göteborg nämner man inte vid namn.

Vi har inte räknat alla stavfel som Häckens marknadsansvarige presterar nedan. Men att en allsvensk klubb kör med så låg nivå att man vägrar nämna en annan klubb vid namn, och stavar fel i varannan mening, det känns inte direkt professionellt. Spelar ingen roll vilken klubb man tillhör eller håller på, men en text likt den nedan, det skulle vi aldrig se från en chef i en annan allsvensk förening. Ren korpnivå, sätt någon annan på att skriva era texter på hemsidan.

Endast i BK Häcken:

196 cm anfallare blir gulsvart

Bollklubben Häcken är överens med den 24 årige anfallaren Mathias Ranégie. Värvningen har varit på tapeten under ett par veckors tid men blev först idag ett faktum.

Den reslige forwarden representerade en klubb i centrala Göteborg i Allsvenskan så sen som i våras. Efter utlåning till en Holländsk klubb under hösten återvände spelaren aldrig till Göteborg, han kom till Hisingen istället.

Mathias blev uppmärksammad när han 2006 skrev på för en Allsvensk klubb från dåvarande division 2 klubben Lärje/ Angered. Två år efter övergången blickar anfallaren tillbaka på en tid som lärt honom mycket både som människa och fotbollsspelare.

Mathias Ranégie

- Det var oerhört mycket nytt för mig när jag tog klivet från Lärje/Angered till Allsvenskan. Min kropp hade svårt att hantera träningsmängden och jag drog lätt på mig skador. Jag tränade lika mycket som spelare med massvis allsvensk rutin. Jag är väldigt lång och med facit i hand skulle nog min träning sett lite annorlunda ut. BK Häcken har mer fokus på den enskilde spelare och jag är övertygad om att jag kommer hitta min balans här.

- Jag tycker det skall bli väldigt kul att spela i Allsvenskan igen och särskilt med ett lag som är nykomling och slår underifrån.

Sonny Karlsson om Ranégie

- För BK Häcken är Mathias en mycket bra värvning och vi är väldigt nöjda med att få in honom i truppen. Han är en utpräglad target player, bra på huvudet och totalt orädd. Han har attityd och det kommer vi behöva i årets Allsvenska.

Mathias ansluter till A-truppen på måndag då han tillsammans med de andra spelarna börjar resan mot den Allsvenska premiären.

BK Häcken hälsar Mathias välkommen till Hisingen.

Korta fakta Mathias Ranégie
Född: 1984
Längd/vikt: 196 cm/91 kg
Moderklubb: Masthuggets BK
Bor: Hisings Backa

Marknad & information
Alexander Bergström

11 kommentarer:

Anonym sa...

haha, verkligen en fullträff från Bollklubben.. Helt ok för mig om dom vill distansera sig från övriga Göteborg

Carina sa...

Ett lag i centrala Göteborg, fan vad löjligt skrivit och inte kan jag kommentera han direkt heller då jag inte kommer in på sidan.

Anonym sa...

Säger inte emot, men vill bara påpeka att inte heller K&G är utan särskrivningar.

Ali:son sa...

Hela konceptet med "Hisingen är inte Göteborg" är ju inte direkt taget ur luften. Häcken står ju ganska ensamt mot Allianzklubbarna och det är en ganska naturlig profil att ha, det är bara att pejla supporterforum för att förstå att BKH är den ovälkomna kusinen från landet. Helt ok med oss, dessutom.

Jag förstår att ni korrekturläst ert egna inlägg hundra ggr, det gör man gärna när man kritiserar språkriktighet hos andra. Men några grammatiska felaktigheter finns allt kvar. Gör om, gör rätt!

Praktikanten sa...

Alison: Ja visst är det så. Och stavfel finns även på denna blogg. Men att den texten på BKH:s officiella sida inte var under ribban, det kan väl inte ens du tycka?

Ali:son sa...

Jag läser den om och om igen, jag ser inte riktigt vad som är så farligt med artikeln. "Inte-Göteborg-grejen" provocerar har jag förstått. Alla Gbg-lag måste ju inte hålla hand och dela på arena och allt.

Att inte uttala att det handlar om IFK är väl också bara en ploj, och avspeglar samma Alliansen mot BKH-anda (typ, "det spelar ingen roll vilket lag han kom ifrån, det var från andra sida älven").

Unknown sa...

Jag tycker inte det var så illa som ni får det att framstå som. Lite oproffsigt med stavfel men det var inte så mycket sådant.

Sedan har ju Häcken (sedan Fhager kom) alltid tryckt på Hisingen vs Gbg. Jag kan tycka att det går till överdrift ibland, som här. Till exempel borde man skriva ut IFK Göteborg och istället trycka på att han flyttar till fiendeland, Hisingen. Samtidigt måste ni förstå att Häcken försöker profilera sig. Så illa var det inte.

Geigert sa...

K&G är en hobbyblog om fotboll i allmänhet och stavfel är, trots flertal rättningar efter varje blog, en vanlig förekommelse hos oss. Inget mer med det.

BK Häcken är fotbollslag med mångårig tradition och numera allsvensk status igen och man har anställt en filur som skall tillhandahålla deras fönster ut mot övrig "kreti och pleti". Detta måste vara exemplariskt skött för att klubbens seriösitet ska få fortleva utåt.

Häcken kör "Vi mot rubbet", vilket är helt ok som strategi men stava måste dom fasen i mej fixa till. Man kan skylla på mycket men det finns rättstavningsprogram i word för dom som vill fega. Vi gör INTE det här...

Dessutom måste dom lägga ner snacket om att spela på Ullevi eller Valhalla om deras Hisingsmentalitet skall fungera... ;)

Men jag gillar kaxighet så detta får gärna fortsätta...

Anonym sa...

K&G är för övrigt en fullständigt lysande hobbyblogg, ska tilläggas.

Anonym sa...

Häckens patetiska försök att få oss Hisingsbor att bry oss om den skitklubben. Hisingen är jävligt mycket mer Blåvitt än vad Häcken någonsin kommer att vara.

Bojkotta Gothia Cup!

Anonym sa...

BK Häcken rör upp känslor. Man är den rikaste klubben i stan (men bränner inte bort allt på Robert Anderssons som en klubb i centrala Göteborg gjort), man utmanar (och behöver inte hålla sig till samma "gubb-ramar" som en klubb i centrala Göteborg), man driver framgångsrikt världens största fotbollsturnering (medan en klubb i centrala Göteborg satsar på Bingolotter) Man tänker utanför boxen (vilket inte har hänt hos den centrala klubben från Göteborg sen Gunnar Gren satte pytsar)...Se upp Fotbollssverige. Här kommer utmanarna från Hisingen!