onsdag 28 januari 2009

When keeping it real goes wrong

Idag nås vi av nyheten att Gais tyvärr inte blir av med sin armeniske mittfältare Levon Pachajyan. Levon skulle gå till den grekiska klubben Paok Saloniki på lån och allt var fixat och klart. Levon drog till Grekland med sina väskor och hälsades välkommen av klubbledningen. Som tack för detta krävde Levon en, enligt rykten, jävligt hög lön. Och som tack för detta skickade grekerna hem honom igen.

Synd för Gais.

För Levon Pachajyan kan vara allsvenskans genom tiderna sämsta värvning. Trots detta är det många som gett honom fina lovord för hans säsong 2008. Vad snabb han är, vilka löpningar, vilken fart, oj vad det går undan på Gais högerkant.

Och visst är Levon en av de snabbare spelarna i Allsvenskan men snabb var även Torbjörn "Grycksboexpressen" Eriksson som försökte sig på en fotbollskarriär och blev en hygglig kantspringare i ett Div 4 lag. Det krävs mer än snabba ben för att göra en komplett fotbollsspelare. Och som kantspringare måste man tex kunna slå inlägg, gärna också över midjehöjd. Man måste kunna slå en enkel passning. Detta är bara några av bristerna i Levons spel.

Men när jag nås av nyheten om att han kräver jättelön i Grekland så kan jag tänka mig hur det samtalet gick till.

- I want more money!
- What?
- I am a professional player!
- Okay...
- I played in The Champions League!
- Well, you played in the first qualifying round with your Armenian team and that was it.
- But still, it´s The Champions League!
- Well...
- I play for the National Team!
- You play for Armenia and you are ranked 112 in the world.
- I play for the national Team!
- Okay...
- I want more money!
- Well, I can get you a planeticket...

För det var så det lät när Levon kom till Gais. På frågan varför han valde Gais så valde Levon att svara: Gais ville skriva kontrakt med mig på en gång. Det var andra klubbar i Europa som ville ha mig men de ville att jag skulle provträna först och då sa jag nej. Jag har spelat i Champions League och jag spelar i landslaget, jag behöver inte provträna för något lag.

Jag har sett honom på några DVD-skivor och han verkar vara en sådan spelartyp som vi behöver, sa dåvarande tränare Magnus Pehrson.

Well...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha, Grycksboexpressen! det var inte igår man hörde om han

Erling sa...

Laglund, du har inte svarat på mitt mail, vad händer?

Geigert sa...

Undrar om Levon kan slå inlägg med höger innersida till denna säsongen?

Annars är det ju meningslöst att springa snabbare än Grycksbo ner till höger hörnflagga och sen satsa på en höger yttersida i knähöjd?