måndag 2 februari 2009

Vad händer i Kalmar? Del 2

Som vanligt så ägnar man ibland lite tid åt att surfa runt på diverse fotbollsbloggar för att känna på stämningen runt om i fotbollssverige. Under gårdagskvällen kom jag och tänka på den där Kalmar FF bloggen som någon supportergrabb från Kalmar driver. Jag tror att den heter http://magnuskrusellomkff.blogg.se/.

I höstas när jag först bekantade mig med kalmarbloggen så hamnade jag i något slags dispyt med den här grabben från Kalmar som skriver på bloggen. Detta resulterade i detta inlägg och senare en mindre uppdatering.

För att göra en kort uppdatering av vad som skrevs, så påpekade jag att det kändes märkligt att man på Kalmartidningen Barometern sitter i Kalmar FF halsdukar och jublar, vad säger de andra klubbarna i regionen. Vid detta tillfälle brast det fullständigt för den här grabben från Kalmar som skriver bloggen: Laglund: Jag lider med dig. Mindrevärdeskomplex, vågar inte framträda med eget namn, fyller din egen skämtblogg med långa citat från en blogg som har många fler läsare (=denna) och dessutom kommer du från Sveriges baksida. Mot somliga slår livet hårt... Ta det här med att vår krönikör på Barran har KFF-halsduken på sig. Om du hade bemödat dig om att lyssna på programmet, hade du förstått varför han har halsduken. Men det orkade du förmodligen inte." osv...

Efter detta forsatte grabben från Kalmar med att skryta om sina framgångar inom radio och dylikt, jag har gjort detta och jag har gjort det här, intervjuat den och den. Vi påpekade att den här grabben från Kalmar kanske inte kunde ta kritik och att han kanske skulle vara lite ödmjuk.

Debatten tog tvärt slut när den här grabben från Kalmar satte stopp, rensade bort alla kommentarer från mig och Sportchefen och började att moderera kommentarerna på sin blogg. Och med detta så föll han i glömska.

Men som sagt, igår sökte jag på nytt upp bloggen och nu är den här grabben från Kalmar på gång igen. En god vän till mig, Redaktören, håller på Kalmar FF och bor i Göteborg och skriver ofta om laget på sin egen blogg. Redaktören var också delaktig under höstens diskussion med den här grabben. Nu skriver den här grabben från Kalmar först så här: Att jag delade ut beröm till en annan KFF-bloggare i mitt förra inlägg har stuckit i ögonen hos vissa. Låt mig då klargöra att alla KFF-bloggar i mina ögon har sin tjusning och nisch (utom möjligen den där som skrivs i Göteborg, men den är det väl ingen som tar på allvar?).

Och detta var väl roligt skrivet, självklart får den här grabben från Kalmar skriva vad han vill. Redaktören har efter detta skrivit några kommentarer på den här grabben från Kalmars blogg. Och efter ett tag låter det plötsligt så här från grabben från Kalmar: Det är både spännande och intressant att ta del av ett KFF-perspektiv som utgår från rikets andra stad. Jag ser gärna att du fortsätter med din blogg. Keep up the good work!

Okej...

Grabben från Kalmar kommenterar även höstens debatt: Under slutet av hösten utsattes denna blogg för en exempellös smutskastningskampanj från ett par Göteborgsbaserade bloggar. Konsekvensen blev att en hatliknande stämning piskades upp här på bloggen. Detta kuliminerade med att ett par mycket hotfulla formuleringar skrevs bland kommentarerna Hotet riktades inte främst mot mig... Och i en senare kommentar ändrar han sig och skriver: De smaklösa och kränkande påhopp som kom västerifrån mot mig och denna blogg för några månader sedan är den primära orsaken till att jag vaktar uttryckssätten tydligare än tidigare.

Okej...

Så nu är det tydligen så att vi hoppat på, riktat hot osv. Inte ett ord om vad han själv skrev om oss. Jag tar upp detta i en kommentar till grabben från Kalmar som skriver bloggen, den publiceras inte.

Senare kommer jag på att grabben från Kalmar skickade ett mail till mig efter den lilla debatten i höstas: Hej Vill bara säga att det faktum att jag nu modererar min blogg inte förklaras av att jag räds den offentliga diskussion vi har haft. Förklaringen ligger i att både ni och jag har bidragit till att piska upp en stämning runt bloggen som inte känns bra. Jag har fått stryka flera kommentarer som varit riktigt grova påhopp på både er och mig. Kanske gick vi lite för långt i vår debatt? I så fall är det något som åtminstone jag tänker dra lärdom av. Lycka till med ert fortsatta bloggande!

Jag vet att det här bara är nonsens men man undrar ändå lite. Vad är det här för grabb från Kalmar? Jag ringer lite mediafolk jag känner i Kalmar och frågar om de vet vad det här är för grabb från Kalmar. Jag möts av skratt i telefonen och kan fortfarande inte avgöra hur jag skall tolka skratten.

Men bortsett från allt detta så skriver grabben från Kalmar en hyfsat informativ blogg om Kalmar FF och den är väl värd ett besök, även om den är långt från skämtbloggarnas underhållningsvärde.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kappan efter vinden eller vad är det man säger?

Anonym sa...

Är inte detta väldigt barnsligt

Unknown sa...

Jo, vafan. Det här är ju knappast rätt sätt att bemöta den här typen av respons. Släpp nu den här gärdsgårdsvendettan och skriv intressanta artiklar istället.
Om du läser detta, grabb från Kalmar, så gäller det även dig!

Lars Haglund sa...

Jo det är barnsligt, men samtidigt väldigt kul. Men jag släpper detta nu och ser framåt... mot supercupen som tydligen spelas i Kalmar

Anonym sa...

Han heter Magnus Krusell