lördag 8 november 2008

Vad händer i Kalmar?

Jag kan redan från början erkänna att jag inte vet så mycket om Kalmar, varken om staden eller fotbollslaget. Jag har inget emot Kalmar, jag har inget för det heller. Jag vet att fotbollslaget förlorat fyra gånger i år mot IFK Göteborg. Och jag vet att det förmodligen blir SM-guld för dom imorgon. Min kollega håller på Kalmar FF och han är glad, lite nervös, men ändå glad. Men om nu guldet skall gå till Ölandsbron så kanske man skulle ta sig en liten titt på Kalmar, laget och staden.

Jag tittar runt på webbplatser och bloggar och hittar två sidor som helt har vikt sig åt Kalmar FF. Den ena är en blogg som heter “KrusellälskarKalmar” typ, och den andra är lokaltidningen “Barometern”. Jag läser lite och efter två minuter vill jag att Elfsborg skall ta hem guldet.

I Kalmars senaste match, när man krossade Norrköping på hemmaplan, bytte Nanne inte in “Bagarn”. Bagarn som förmodligen gjorde sin sista match på Fredriksskans. Detta skrev man om i kvällspressen dagen efter, och Bagarn själv uttalade sig “Jag hade tydligen inte förtjänat det” osv.

Nu börjar det roliga. I ett inlägg på sin älskarkalmar-blogg går Krusell ut stenhårt med “En höna av en fjäder - Så fick den samlade sportpressen sin story. Patrik "Bagarn" Rosengren utfryst och mobbad i sin sista match på hemmaplan, fastkedjad på avbytarbänken av den tränare och den förening han tjänat så troget. Perfekt. Sånt säljer! Det skriver vi om!

Sen fortsätter han med ”Det var uppenbart att det faktum att Kalmar FF är mycket nära att vinna sitt första SM-guld inte var tillräckligt för att tillfredsställa det stora uppbåd av journalister som fanns på plats på Fredriksskans i söndags. Jag hörde hur det tisslades redan på pressläktaren. I andra halvlek småskrattade Nanne Bergstrand åt en missad målchans. I samma ögonblick som Nanne småskrattade zoomades han in av en av TV-kamerorna på innerplan. TV-tittarna och alla som sneglade på storbilden tyckte kanske att det var lite ovanligt att se den tävlingsinriktade Nanne på det humöret över en missad målchans. Det finns murvlar som hugger direkt på sånt. Här fanns det en chans att uppfinna en konflikt! En allsvensk tränare, självaste Nanne Bergstrand, hånskrattar åt sina spelare!”

Vad är det frågan om? Det här är ju ingenting att hetsa upp sig över. Vem är den här Krusell som skriver det här? Jag läser lite om Krusell på hans blogg: Frilansjournalist som bevakat Kalmar FF i med - och motgång sedan 1976. Tidigare matchspeaker på Fredriksskans, senare intervjuare och kommentator i Sveriges Radio Kalmar P 4. Refererade under vintern KFF:s träningsmatcher i webb-TV. Numera knuten till Barometern-OT:s sportredaktion och ankare i TV-programmet Sportstudion på www.barometern.se.

Aha, han är journalist själv, med klara kopplingar till klubben. Ja då är det klart att andra journalister är rötägg när man skriver något negativt om Kalmar.
Så nu går jag in på Barometern för att se vad som händer där. Jo där ligger bröderna Elms blogg och det första jag läser när jag går in på den bloggen är ”Eftersom det förmodligen inte blev den avslutning han hade hoppats på i sin kanske sista hemmamatch för KFF, så skulle jag vilja ta tillfället i akt och be er om en tjänst. Skriv era hälsningar till Bagarn i kommentarerna, hylla honom, låt honom inse hur stor han var, är och kommer att fortsätta vara i Kalmar. Gör det för hans skull. Det är han värd.”

Okej, det kanske var lite känsligt ändå, kvällstidningarna hade visst rätt här. En av bröderna Elm går ut för Bagarns skull och kommentarerna haglar in på bloggen. Visst är detta en story? Och jag är inte ens journalist.

Efter detta blir det ännu roligare. Jag tittar lite på Barometerns Webb-tv och ”Sportmagasinet”.
I en städskrubb på redaktionen har man stuvat in en gammal soffa och satt upp lite klistermärken med reklam på väggen. Nu dyker Krusell upp i rutan och börjar i varma ordalag prata om Kalmar FF. Bredvid honom sitter en farbror och viftar med en Kalmar FF halsduk.

Efter en stund kommer Rydström och Lasse Johansson in och en knästående hyllningsintervju tar vid. Skulle varit intressant att höra vad spelarna svarade på frågorna, men mikrofonen dom ställt in i städskrubben var placerad så långt bort från spelarna som möjligt så det var omöjligt att höra. Vissa fraser kom igenom men det berodde bara på att någon av spelarna lutade sig fram av misstag. Synd, Rydström brukar ju alltid säga roliga saker.

Funderar på om vad som hänt om Göteborgs Postens Webb-tv hade gjort något liknande, tänk om Mats Härd suttit med en blå vit halsduk och raljerat? För visst skall man som journalist åtminstone försöka? Vad tycker de andra lagen i Kalmar om detta?
Jag tar upp frågan på Krusells blogg:

Postat av: Laglund
Men vad fan säger Kalmar AIK när Barometern sitter och småsvajar med Kalmar FF halsdukar i det förövrigt ganska trista "sportstudion" på tidningens webb. Snacka om att krypa på knä
2008-11-07 @ 14:57:18 URL: http://www.klackarochgrejer.se/

Postat av: Krusell
Laglund: Är du bitter bara för att du inte har ett eget TV-program? Kalmar AIK. Tjena...
2008-11-07 @ 21:17:15 URL: http://magnuskrusellomkff.blogg.se/

Postat av: Laglund
Menar du att det som är på Barometern är ett TV-program?
2008-11-07 @ 23:15:55 URL: http://www.klackarochgrejer.se/

Postat av: Krusell
Det kan du ge dig den på att jag menar. Vad trodde du? En gräddtårta?
2008-11-07 @ 23:33:22 URL: http://magnuskrusellomkff.blogg.se/

Frilansjournalist som bevakat Kalmar FF i med - och motgång sedan 1976

Jaja, vet inte om jag skall dra detta vidare. Roligt är det hur som helst.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Se där ja!
Det finns fler än jag som tycker att det bedrivs en tveksam hejarklacksjournalistik i Barometrn nu föär tiden.

Då kanske jag inte var så fel ute änd då Krusell?

Klubb-TV!!!

Frankie sa...

Hahahaha, sicken lirare.

Geigert sa...

"Laglund: Är du bitter bara för att du inte har ett eget TV-program? Kalmar AIK. Tjena..."

Om han bara visste *skratt*

Sicken pajas... :)

Muckar med Klackar och Grejer dessutom, det kommer att kosta honom dyrt den clownen.

Siktet är inställt på Barometerns direktörer nu, karln ska väck ;)