onsdag 12 november 2008

Hatkärlek

Vad tycker man egentligen om Robert Prytz? Personligen så hyser jag en viss hatkärlek till mannen. Pryts är ju bla känd för att ingen förstår vad han säger. Ingen utanför vissa delar av Skåne i allafall. Läser en brittisk tidning på nätet.

"Kids is the greatest thing in the world" he says, slipping on the grammar, but gripped by feeling. "I may be a bit slower now," he avers in his hybrid Glasgow-Scandinavian accent, "but the brain is a lot faster and that makes up for it."

Men ändå. Han är trots allt en gammal landslagshjälte. Han var med och såg till att Sverige kom med i VM 90, hans dåvarande hemland. Prytz spelade alla matcher för Sverige i kvalet, men när VM truppen presenterades fanns han inte med. Eftersom man inte kunde skicka sms på den tiden (lex Östlund) fick Prytz inte veta varför han blivit petad av Olle Nordin.

Han blev klubbkamrat med Glenn Strömberg i Atalanta 1988, enligt honom själv var han inblandad i en bytesaffär med Claudio Caniggia, bara det är ju klackar & grejer.

Men det jag mest tänker på, är hans sista år som fotbollsspelare i mindre och mindre klubbar i Skottland, i en envis vägran att sluta spela fotboll.

Kilmarnock
Dumbarton
Cowdenbrath
East Fife
Hamilton Academical

"Although I'll probably keep up my registration in case of emergencies," he says.

Jag vet inte

7 kommentarer:

Anonym sa...

Fast mest klackar och grejer med den mannen är väl när han sitter i studion under VM 94.
Svett till förbannelse och humor på högsta nivå...

Lars Haglund sa...

det är sannerligen sant, måste nog göra ett tillägg på det

Anonym sa...

Hur många månader var han i IFK? Har för mig att han kom mitt under säsongen och lämnade i slutet av samma säsong.

Anonym sa...

Måste säga att bilden av Glenn och Prytz ger mig lite Super-Mac & Bullen-vibbar.

Anonym sa...

fredo: Precis vad jag skulle skriva. Glasögon på så är det spot on!

Lars Haglund sa...

Psycho, du har rätt. Jag tror att han debuterade i Augusti borta mot Kalmar och drog efter europacup-matcherna i november.

amis sa...

"Robban" var en (är) en kämpe som hatar att förlora. Gav alltid allt han hade, kommer ihåg hörnan mot danmark som han skruvade in i nätet.