måndag 2 februari 2009

Fotbollens huvudstad

Jag funderar lite på det här med att vi har fyra Allsvenska lag från Göteborg i år. Försöker att bestämma mig för vad jag egentligen tycker om det.

Det första jag kommer att tänka på är naturligtvis alla derbyn som kommer att spelas på den nya arenan. Blotta tanken på en fullsatt arena flera gånger under säsongen gör ju att små rysningar kommer krypandes. Men resten då?

Flera röster brukar säga att lagen kommer att ta poäng av varandra och att detta på något sätt skall vara negativt. Och vad säger man om det? Är inte det själva grundtanken med Allsvenskan? Slå ett lag och få poäng. Ofta hör man också att det är för mycket med fyra lag från Göteborg att publiken inte riktigt räcker till. Och det ligger kanske något i detta, publiktappet var ju markant förra året. Men alla lagen har ju spelat upp sig i Allsvenskan och förtjänar väl att vara där? Men det här med publiken är ju ganska intressant.
-
För många ligger utspelet om FC Gothia som ett svart otrevligt och färskt minne i bakhuvudet. Och var det inte detta som var anledningen till att Gais, ÖIS och BK Häcken inledde diskussioner? Ansåg man inte att marknaden för fotboll i Göteborg var så svag, när det gäller sponsorer och publik, att det nästan var nödvändigt att slå sig ihop för att nå framgång? Och lite drygt ett år efter detta utspel ligger alla inblandade lagen i Allsvenskan igen.

Det roliga med detta är att jag faktiskt kan förstå klubbarna och jag är helt övertygad om att en sammanslagning skulle skapa en väldigt välkonstruerad och stabil klubb. Men skulle det bli en toppklubb? Knappast. Möjligtvis ett mittenlag med Allbäck på topp.

Men det är svårt att säga om det är positivt med fyra lag eller inte. Men när man analyserar det ordentligt så klarnar det lite. Egentligen kvittar det om det är två, tre eller fyra lag från Göteborg i Allsvenskan. Det viktigaste och det allra bästa vore ju förstås om det fanns åtminstonde två riktigt bra lag från Göteborg i Allsvenskan.
-
IFK Göteborg kan ju efter några magra år återigen, efter 2007 och 2008, anses som ett riktigt topplag. Spekulera i tanken om att ytterligare ett göteborgslag tar upp kampen i toppen av tabellen. Då kan vi börja snacka om att få ett positivt fotbollsklimat i Göteborg. Och detta hade nog bidragit till att publiken tagit sig till arenan även efter det att nyhetens behag släppt.
-
Men vilket lag är redo att utmana? Gais? ÖIS? BK Häcken? FC Gothia? Vilket lag vore bäst? Finns det ytterligare ett alternativ? Qviding? Varför inte?
-
Finns det inte någon Percy Nilsson typ i staden som kan tänka sig att kasta in 500 miljoner i Qviding? Det finns säkert folk som håller på laget, men inte tillräckligt många för att kunna protestera mot ett uppköp och ett namnbyte. Vilka spelare skulle man kunna köpa om man betalade bäst i hela allsvenskan?
-
Qviding/Nytt namn på laget
-
Kim Christensen
Rasmus Bengtsson-Mattias Bjärsmyr-Richard Ekunde-Peter Larsson
Stefan Ihzisaki-Johan Mårtensson-Rasmus Elm-Andreas Johansson
Rasmus Jönsson-Cesar Santin
-
Nu plockade jag bara namn i luften men kan man bygga ett allsvenskt topplag för 500 miljoner?
Jag vet inte, men det hade sannerligen satt fart på fotbollen i Göteborg.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det laget du plockade ut kan väl inte gått på 500 mille? Jag återkommer med en elva när jag funderat lite

Bruce Banner sa...

Vill man ha ett lag som på allvar utmanar om guldet, är väl FC Gothia enda vägen att gå.

Anonym sa...

Jag har full förståelse för att många blev upprörda över FC Gothia, hur fan hade man inte reagerat själv om det hade gällt IFK?
Samtidigt så är det, kunde ha varit början på något stort. Det hade tagit några år men sen. Tror det hade gynnat fotbollen i Gbg på många sätt.

Anonym sa...

Du, varför är filmerna om Alex (Slutet) bortplockade från Youtube?

Nu när jag äntligen hade tid att se dem... :-(