tisdag 17 februari 2009

Franska toner

Sylvain Legwinski som provtränade med IFK Göteborg under några veckor 2008 befinner sig just nu på ÖIS-gården och provtränar för Örgryte. Utan tvekan är detta en man med tunga meriter.

Fostrad på Monacos ungdomsakademi för att sedan ta sig ut i Europa. Via Bordeaux hamnade Sylvan i Fulham och sågs senast i Ipswich. Efter att ha gift sig med en svenska har nu Sylvain och familjen ställt in sig på Sverige. Frun som är bördig från boråstrakten vill flytta hem och Sylvain vill självklart flytta med och vill därför spela för en svensk klubb. Det gick inte i Blåvitt men nu hoppas Sylvain, och jag, på att det blir spel i Örgryte.

Men nu sitter jag och funderar på franska spelare i svensk fotboll. Finns det någon som gjort avtryck? Artur Sorin i Kalmar FF är väl inte någon som folk kommer att prata om ett par år. Jag kan inte komma på någon, så här på rak arm, som gjort ett ordentligt avtryck. Men det måste väl finnas någon?

Det kan ju inte vara många. Men man undrar ju varför? Är det något med franska spelare som gör att de inte på något sätt passar in i Svensk fotboll?

Jag vet inte?

8 kommentarer:

Anonym sa...

Leandre Griffith gjorde väl inte heller några större avtryck under sin tid i Borås. Då var han väl ändå ganska lovordad, från bl.a. Anders Svensson, när han anlände?

Anonym sa...

Karriären hade passerat zenit för Ibrahim Ba när han gästspelade i allsvenskan. Kanske kan vi kalla Ranégie för semifransos med sin farsa från Franska Antillerna som bodde (bor?) i Paris. Fler kan jag inte minnas.

Anonym sa...

Är inte frågan lite underlig? Eller snarare såhär: hur många italienare, spanjorer, engelsmän, tyskar (jag vägrar av ren princip att räkna Jan "Tower of power" Tauer), belgare, kineser har gjort avtryck. Catch my drift?

Unknown sa...

Jag får hålla med Henke. Hur många fransmän har det varit i Sverige egentligen? Fem? :)

Arthur Sorin skämde ju inte direkt ut sig heller även om han inte var någon stjärna.

Anonym sa...

Nu har du inte riktigt tänkt färdigt va..??

Henke verkar vara den enda som gjort det..?!?

Men det är klart Tyska, Engelska, Italienska fotbollspelare kanske heller inte platsar i vårt sätt att spela fotboll..??

Lars Haglund sa...

Men kom igen! Nu gällde frågan franska spelare. Vi kan gå igenom varenda land lite senare men just nu tänker jag på franska spelare. Tack vare Sylvain "Brie" Legwinski

Anonym sa...

"Är det något med franska spelare som gör att de inte på något sätt passar in i Svensk fotboll?" - Det var den frågan jag reagerade på. På frågan om vilka fransoser som varit aktiva och lämnat avtryck i sverige lämnar jag ett blankt svar.

Anonym sa...

Nu gällde ju inte frågan engelska spelare, men det kom ju på tal ändå. Då får man väl nämna Steve Gardner, han gajsaren som gick till ellos, Billy L, Super Mac, Stuart Mc Manus samt ett gäng tränare.