tisdag 30 december 2008

Marcus Allbäck - Anfallare med Klackar & Grejer

Det har blivit dags för anfallarna i Elvan. Denna elva som på något sätt skall förklara vad K&G egentligen är, i mina ögon. Och när man kommer in på anfallare är det naturligtvis målskyttet som skall ligga i fokus.

Men idag väljer jag att lägga in hjärta för laget i min motivering. Ett lag behöver spelare med klubbkänsla. Riktig genuin klubbkänsla är sannerligen K&G. Och för mig blir valet av Marcus Allbäck som en av anfallarna självklart. Här snackar vi klubbkänsla på hög nivå.

Det snackas en hel del på diverse forum nu om klubbkänsla. Wallerstedt till ÖIS har blivit en snackis där många rasar över en sådan flytt och där många andra rycker på axlarna och säger att sådan är fotbollen av idag. Fotbollen är ett yrke för spelarna och precis som i andra yrken byter man arbetsplats. Martin Ericsson till Elfsborg är ett annat exempel. Den stora frågan är väl om det egentligen finns plats för klubbkänsla i dagens fotboll? Behövs den?

Marcus Allbäck flyttade hem till Örgryte i Superettan. Långt innan Marcus skrev på kontraktet drog en karavan med ÖIS supportrar till Köpenhamn och visade Marcus sin uppskattning och sin önskan att få hem honom. Och Marcus kom hem, och var under höstsäsongen delaktig till att spela upp sitt Örgryte i Allsvenskan igen.

Så här långt inget spektakulärt, men saken är den att Marcus blev uppvaktad av ett flertal Allsvenska klubbar när det stod klart att han kunde tänka sig att flytta hem igen. Längst fram i kön stod, som många gånger innan, Elfsborg och viftade med sedelbuntarna. Kontraktsförslaget från Örgryte var kaffepengar i jämförelse med vad Elfsborg ville ge Marcus. Men Marcus följde sitt hjärta och skrev på för Örgryte. Och detta är Klackar & Grejer.

Sen bör man väl tillägga att Marcus gjort en hel del viktiga mål också, i sina klubblag men kanske framför allt i landslagets kvalmatcher till de stora mästerskapen. Och så gjorde han mål i Royal League också...


ELVAN
Målvakt: Jorge Campos
Försvarare: Ruben Svensson, Alan Hansen, Glenn Hysén, Roberto Carlos

Mittfält: Zinedine Zidane,Socrates, Gheorghe Hagi
Anfall: Marcus Allbäck,-,-

8 kommentarer:

Anonym sa...

Allbäck klackar och grejer? jaja, en anfallare som är klackar och grejer är f.ö. cska:s brasse Vagner Love! Fotbollens Dennis Rodman.

Anonym sa...

In med Johnny1

Anonym sa...

Jag verkligen marcus Allbäck är motsatsen till klackar och grejer. Helt fel! Första gången jag läst något på denna blogg som jag reagerat negativt på. Allbäck är absolut inget spektakulärt och något utöver det vanliga. Visst han är duktig och visst han är ur-ujjsare, so what?

Lars Haglund sa...

Alla som tackar nej till Elfsborg är Klackar och grejer per automatik...

Anonym sa...

Om man ser det på det sättet kan iallafall jag förstå :)

Anonym sa...

målet mot Island är klackar och grejer!
http://se.youtube.com/watch?v=Sg6g3iW5dcc

Anonym sa...

Nej, jag är ledsen mina herrar. En man som symboliserar mainstream och svärmorsdröm kan jag aldrig acceptera som klackar & grejer. Men men, smaken är som röven, klöven!

Tommy sa...

Lysande blogg:) Allbäck gör mål och det är vad fotboll handlar om!! "Jallu" Rantanen. Lennart Nilsson. Mera mål!