måndag 15 december 2008

Johan Elmander förstör mitt liv

Johan Elmander har börjat att leverera i Premier League. På något sätt lyckas Johan alltid acklimatisera sig snabbt när han byter omgivning. Och det är verkligen inte dåligt att göra mål i Premier League, speciellt när man spelar i ett sämre lag.

Men ändå kan jag inte med killen. Jag kan inte komma på vad det är, något är det. Avundsjuka? Nej nej, mina egna fotbollsdrömmar tog slut för länge sedan på en obskyr grusplan i Lerum. Och jag har verkligen inget emot att folk tjänar lite pengar.

Av någon anledning har jag aldrig tyckt om den här grabben, mådde rent av dåligt när han lirade för ÖIS. När han lämnade och flyttade till Holland kände jag en viss lättnad, men lika snabbt var obehagskänslorna tillbaka när man läste hans namn på svttexts målservice. Sen tystnade det ett tag och jag började att leva igen.

Då blev han plötsligt klar för Djurgården och sparkade dem fram till ett SM-guld. Själv började jag att följa korpserierna istället och jag opererade bort text-tv knappen på fjärrkontrollen.

En god vän berättade för mig en dag att “den där Johan Elmander visst dragit till Holland igen”. Inombords jublade jag och köpte en ny tv med ett 800 sidors text-tv minne. Det hände att hans namn dök upp då och då, men just då gick det att leva med.

Efter ett tag flyttade Johan till Danmark och obehagskänslorna kom tillbaka. Jag kände att han kommit lite för nära igen. Och helt utan förvarning dök han upp allt oftare i landslags sammanhang. Landslaget hade varit något av en frizon för mig sedan Johan började röra sig på de uppmärksammade fotbollsplanerna.

När det Elmanderska flyttlasset gick till Frankrike kände jag spontant att Johan tagit sig vatten över huvudet. Skulle detta kunna leda till att han skulle försvinna från dagspress och digitala medier? Nej, det blev egentligen bara värre.

I och med flytten till Bolton och Premier League försvann även mitt sista hopp om Elmander fri fotboll. Och nu gör han mål i match efter match i världens kanske bästa liga, vad fan är det med honom?

Men inte ens jag kan tycka helt illa om honom när han kör lite Klackar & Grejer som han gjorde i helgen…




Men jag gillar honom inte ändå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det var många av oss som mådde dåligt när han härjade i Alingsås

Geigert sa...

hysteriskt roligt...

en enda liten klack på villa park och 99% är förlåtet?

du måste söka för detta laglund...