söndag 12 oktober 2008

Resonemanget håller inte ens...

Ett jäkla tjatter om den Nya Aenan och dess namn är det just nu och fler och fler "messerschmittrar", tyckare, politiker m.m. sällar sig till det, i mina ögon, korkade namnbeslutet; Gamla Ullevi...

Jag blir så jävla trött på okunskap så att jag kreverar.

1915-16 startade ett projekt mitt i centrala Göteborg som fick namnet Ullervi fotbollsbana. Ullervi kommer från den fornnordiska guden Ull och ordet vi som betyder skådeplats. http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Ullevi_(1916. Man döpte den aldrig efter Gamla Ull eller ej heller Nya Ull, ej heller efter en Gammal Vi heller Nya Vi... Utan rent och enkelt efter Ull och Vi.

Åter igen ställer jag er traditionellt bundna och framför allt okunniga ett par frågor utifrån denna centrala fråga:

Vilket namn fick arenan 1920 efter en s.k. uttalslättnad?
Vad hette den arena som byggdes 1958 och var värdsskap för bl.a. fotbolls-VM 1958?

Svaret på bägge: ULLEVI inget annat... Inget gammalt eller nytt eller nygammalt utan enkelt och simpelt ULLEVI, fåntrattar!!

Skall man då propagera för tradition som jag ser är den enda anledningen, så lär er då för sjutton hundar historien innan ni sätter ner foten och "håller med" akademikerna m.m. INGEN i Göteorg tidigare har av tradition döpt en nybyggd fotbollsarena till Nya eller Gamla Ullevi. INGEN har ens funderat på tanken när man byggt en helt ny arena att ge den ett namn med Ny eller Gammal stämpel... INGEN någonsin tidigare.

Gamla Ullevi fick sitt namn bara för att mn byggde en ny arena som fick samma namn; Ullevi. Ullevi som en del, åter igen av okunskap fortfarande kallar och på fullaste allvar tro att den heter så; Nya Ullevi??? Om den nu hetat det? Varför då döpa om den som byggdes först?

Bara som en liten flaskhals så har man redan lagt ut "Gamla Ullevi" som det nya namnet på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Gamla_Ullevi med hänvisning till "Gamla Ullevi 1916" ???

Herregud så korkat detta är...

Lär er av följande nu. Om man bygger en ny arena i Göteborg så har det döpts till Ulle(r)vi, inget annat. Att ge den namnet Gamla Ullevi innebär att man hedrar ett namn som kom till 1958 för att man byggde något större och bättre. Ett substitit...en reträtt...en ersättning?

1916 färdigställdes Ullervi Fotbollsbana
1920 uttalslättade man namnet till Ullevi
1958 byggdes Ullevi på Skånegatan
2008 färdigställs den Nya Arenan

Var hittar ni av tradition Gamla Ullevi här?

-
-
Antingen inser ni erat fatala misstag och ger den namnet Ullevi av den hävd ni haft tidigare eller så ge en av världens största genom tiderna en hyllnig istället. Var lite osvenska nu och ge Gunnar Gren den hyllning han förtjänar.

Gunnar Gren Arena !

/Sportchefen

7 kommentarer:

Anonym sa...

Bra resonemang men arenan skall heta Ullevi!

Betongkolossen kan få heta Monstertruck Arena e.d.

Geigert sa...

Om man bara vet vad man talar om så är det acceptabelt med Ullevi. Men rikstomtarna vill ju döpa den till Gamla Ullevi...?

Deras resonemang bygger på tradition + att "den första landskampen spelades här..."

Jaha? På vilken arena då? Inte faan på Gamla Ullevi i alla fall...

Ullevi ffs...

/Sportchefen

Anonym sa...

Sportchefen: Gunnar Gren Arena skickade jag in direkt till GP för evigheter sedan. Vi är många som tycker som du. Dels är det en av Sveriges bästa spelare genom tiderna och dels har han spelat i alla tre klubbarna. Hur jävla svårt kan det vara? OCh vad exakt är det som är problemet med att döpa arenan till Gunnar Gren Arena?

Jubelidioter. Varken mer eller mindre.

Geigert sa...

Studiomannen: I praktiken är det enkelt... Man klipper ett band, avtäcker statyn igen och förkunnar arenans nya namn för allmänheten.

Samtidigt som Göteborg visar respekt, vördnad och ödmjukhet inför en av de största fotbollsprofilerna i vårt lands historia någonsin...

Men vi är ju i Sverige... Vi döper skiten efter en Asagud istället. Eller en "Gammal" sådan ;)

Hur svårt kan det vara?

Ja du ser själv...

/Sportchefen

Anonym sa...

I folkmun har arenan hetat Ullevi med prefixet "Gamla" så länge de flesta av oss gått på fotboll. Således förknippar jag, och de flesta med mig, "Gamla Ullevi" mer med Blåvitt än vad vi gör med "Ullevi". Således är "Gamla Ullevi" ett ypperligt namnval.
I övrigt så är jag tveksam över att du, Sportchefen, varit politisk korrekt i den mån att du kallat "Gamla Ullevi" endast "Ullevi" under alla år du gått på fotboll där.
Alltså, jag ger blanka fan i om arenan en gång i tiden döptes til Gais-arena, jag har sen 1990 gått på "Gamla" och sett Blåvitt lira och jag kommer att fortsätta gå på "Gamla" den dag jag flyttar tillbaka till Sverige och Göteborg.
Tack för mig! / J

Geigert sa...

palin: Bra med åsikter :)

ett par saker bara...

1990-1991 samt från nov 2006 tills idag, gick du på (Nya) Ullevi eftersom den gamla renoverades/rivdes. Så om det är ok, skippar vi nästan 4 år av din påstådda traditionella åskådning...

Gais-arena vore ju ett förkastligt namn på en fotbollsplan som tillhör alliansen ;)

Till sist: Jag skiter blanka fan i vem som gick var och när, samtidigt som jag respekterar det men essensen i min teori grundar sig enbart på vad Akademin och Kommunen häver ur sig när det gäller dubbelmoral.

Man vill ge namnet på den nya arenan efter det den alltid hetat innan av tradition.

Då är Gamla Ullevi, hur sentimental du eller andra med dig blir ett felaktigt val.

Din teori blir ju ett skämt om du slänger det i ansiktet på dom som spelat på Ullevi innan 1958. Vaddå Gamla säger dom...? Vad menar han?

Ullevi är det enda namnet den blivit döpt till, någonsin. Gamla Ullevi är en ersättning...

Tack för mig ;)

fortsätt mata mig, jag älskar det :)

/Sportchefen

Anonym sa...

Den bästa motiveringen till att kalla skiten för "gamla ullevi" är den som nån, jag minns inte vem, framförde; United spelar ju på Old Trafford, då kan la vi spela på Gamla Ullevi!?

Det lustigaste i sammanhanget är att jag anser argumentet hålla. Det är så distanslöst och översvallande att jag inte kan låta bli att falla. Kan United så kan vi! Gamla it is!