torsdag 16 oktober 2008

Den nya arenan borde aldrig byggts

Nu skall det alltså vara fastställt, namnet, Gamla Ullevi. Vet inte vad jag egentligen tycker om det. Har hela tiden trott att det skulle bli Ullevi, bara det och inget nya eller gamla. Förstår att man värnar om en traditionell plats, en kulturell fotbollsplats som alltid funnits just där. Och till viss del har jag väl hållit med.
-
Sportchefen har ju höjt sin röst här på bloggen om det förkastliga i namnförslaget. Och visst har han vissa poänger i sitt resonemang. Roligt igår när han drog hela storyn om Ullevi för Gais tränare Magnus Persson, med hetta i rösten. Och senare även för killen som levererade ett paket till kontoret.
-
Men nu började jag att tänka på en sak, en sak jag läst i en bok. Och då slog det mig. Är platsen för den nya arenan verkligen så fylld av fotbollstradition? Självklart kan inte ens jag blunda för det faktum att det faktiskt spelats fotboll där.

-
Men från början var det ju faktiskt en cykelbana, eller velodrom för att inte trampa vänner av cykeln på tårna, men i alla fall en cykelbana. Och det vet väl alla hur cyklister är?

På vintern användes den flitigt för konståkning. I September 1916 invigdes det som kom att kallas för Ullervi och visst spelades det boll där, men det låg även ett tivoli på platsen med gungor och karuseller och en -dansbana. Det kostade 50 öre i entré och 20 öre för varje dans.

1922 hölls Svensk-österrikiska tävlingarna. Man sprang bla 1500 meter och kastade lite spjut till publikens jubel. 1924 rundade Lennart Larsson hörnflaggan och sprang in som segrare på 1 timma och 54 minuter i Kungsbackaloppet???
1928 var det stor fest under hästhoppningstävlingarna.
1932 försökte Gunnar Andersson att besegra den tyske mästaren i weltervikt Gustav Eder, men fick se sig besegrad i åttonde ronden. Gunnar skyllde allt på en fotskada.
1946 vann RIK finalen i utehandboll mot Hellas.

Nu är jag lite osäker på årtalet, men jag vet att det var hund nr 3 som vann hundkapplöpningen.
1955 förvandlades arenan tillfälligt till kyrka och där predikade pastor Billy Graham för 17053 personer. De som var där hävdar att det var trevligt.
1956 sätter man upp basketkorgar inne på arenan och publiken ser storögt på när Harlem Globetrotters slår Texas Cowboys i två uppvisningsmatcher. Självklart spelades det hockey också men det känns inte värt att nämna i dagsläget.

Nu funderar jag på om man överhuvudtaget skulle byggt en arena på Ullevis gamla plats. Den känns inte så mycket fotboll längre.

Vad hände med Mats Persson plan? Läser i Offside Nr 1 från 2005 där Mats Persson säger, “ Om pengarna finns kan jag tänka mig att köpa mark i Mölndal och bygga en arena för min klubb vid Åby travbana, där kommunikationerna är goda och parkeringsplatserna redan finns”.

Oj oj oj, vad hade hänt om den planen gick i lås. En blåvit arena i Mölndal? Nära hem för mig i alla fall.

Slutsats = Jag läser alldeles för mycket.

Men jag kan inte hjälpa det, får erkänna att jag är lite av en nostalgiker. Men någon måste vara det också. Och det har sina fördelar. Som häromdagen när jag pratade med Torbjörn Nilsson.

- Är det sant att du gjorde två mål för landslaget mot Norge i en inomhusturnering i Finland 1981? frågade jag.
- Nja, sa Torbjörn, jag minns att jag var med, men jag kommer inte ihåg att jag gjorde två mål i matchen.

Efter detta blev jag själv osäker och dubbelkollade mina uppgifter när jag kom hem. Torbjörn hade rätt. I 4-2 vinsten mot Norge gjorde Torbjörn bara ett mål. Övriga målskyttar var Rönnberg, Larsson och Thomas Nilsson. I matchen mot Finland gjorde Torbjörn ytterligare ett mål men det blev förlust med 2-1 efter att Rajaniemi och Ikäläinen gett Finland en 2-0 ledning redan efter 7 minuters spel. Wernersson vaktade målet mot Norge, Ravelli mot Finland.

- Varför vet du det här? Frågade Torbjörn.

Jag vet inte.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Samtidigt har det ju alltid varit en plats för att beskåda fotboll för oss som är från den lite yngre generationen? Trots att de största matcherna också på 90-talet spelades på betongklossen så tycker jag ändå att det känns mysigare att ta sig till "gamla Ullevi" än "Ullevi".

Anonym sa...

Hundkapplöpning???????? Jag är sårad :(

Anonym sa...

Vad vill du egentligen? Jävligt dåligt inlägg.

Anonym sa...

hade vart kul att se en fotbollsarena i Mölndal

Geigert sa...

Så Ja!!! :)

/Sportchefen

Anonym sa...

Jag tycker om dina senaste inlägg. Lagom flummiga och samtidigt mycket intressanta.
Ändra nu alla beslut om vad arenan ska heta och döp om den till Gunnar Gren Arena.