lördag 25 oktober 2008

Äntligen kommer den ut i Sverige!

Efter att legat på bästsäljarlistan i Norge under flera månader har nu Kjell Petterssons norska bokförlag bestämt sig för att ge ut en andra upplaga av Kjells bok “Brasilia Memoria”. Till glädje för alla svenska fans så släpps även boken i Sverige lagom till julhandeln.

Den 800 sidor långa självbiografiska boken handlar till största delen om det dramatiska skottdramat i brasilien där Kjell befann sig på träningsläger med sin norska klubb Fløy. Mitt under skottlossningen börjar Kjell fundera på sitt liv, om vad han gjort och vad han borde ha gjort. Fram träder en människa som inser att det är något han saknar. Norsk press har gett boken fina recensioner och lovorden över Kjell Petterssons författarskap har varit många. "Boka er skrevet ut fra tanken at også det usmakelige har en egenverdi; det er en kilde til kunnskap om tale og tanker om kjønnslivet til mann og kvinne i en fortid."

Enligt det svenska förlaget har det redan börjat komma in förhandsbokningar och förfrågningar om boken. Och nu, tro det eller ej, ger nu klackar & grejer er chansen att få läsa en del av boken före alla andra.

För första gången någonsin drömmer jag om mig själv. Jag har inga minnen av att jag i någon nattlig dröm sett mig själv och insett att det har varit jag. Men nu såg jag mig själv. Jag är inte tydlig men det är jag som är där. Jag ler.

Jag vandrar på en välklippt gräsmatta och bredvid mig går George Mourad. Någonstans där borta står Stefan Landberg och snusar. Jag ser mig omkring och jag noterar att jag är på Nou Camp. Roland Nilsson missar en straff och vandrar med tunga steg förbi oss, han hälsar inte.

George Mourad säger att här har jag aldrig varit och plötsligt är han borta. Stefan Landberg stoppar in en ny snus. Precis nedanför hedersläktaren flyter Arne Erlandsen runt i ett kallbad, publiken applåderar, avmätt. Torbjörn Nilsson har plockat fram en stekpanna och precis vid avbytarbänken bestämmer han sig för att bli kock.

Jag svettas, jag vaknar och den brasilianska natten är gäst i mitt rum. En fuktig hinna tycks omge mina vhs-band. Videons display blinkar, 14:15, jag vill inte ställa om den till brasiliansk tid. Jag måste skaffa en TV till hotellrummet tänker jag samtidigt som jag ser att det översta bandet i vhs-högen är märkt George Mourad.

Och då minns jag min dröm. Nou Camp och jag var där. Jag öppnar rummets enda fönster och släpper in stadens väsen. Något som låter som ett pistolskott hörs från favelan där vi bor, men kanske är det bara en fyrverkeripjäs som i sin ensamhet briserar av tristess.

Jag hör det sövande ljudet av snarkningar från rummet bredvid. Kjetil Bøes rum, lagkaptenen. Jag vet inte varför, men jag bestämmer mig för att ta en promenad...

Detta blir utan tvekan årets julklapp för fotbollsfrälsta, åtminstone de från Göteborg. Tanken på boken har fått mig att börja på en lista över tio fotbollsböcker man måste läsa innan man kan uttala sig om fotboll. Så håll utkik efter detta.

3 kommentarer:

Anonym sa...

fantastiskt boktips, hade ingen aning att den boken fanns. fantastiskt också med alla nya inlägg på Klackar & grejer, tackar och bockar högaktningsfullt!

Anonym sa...

"Precis nedanför hedersläktaren flyter Arne Erlandsen runt i ett kallbad"

Det var nära att jag drabbades av hjärtflimmer när jag läste den meningen. Stor humor!

Anonym sa...

Vilket uppsving den här sidan har fått! Kul att läsa era många inlägg. Ett paradigmskifte har den senaste veckan skett när det gäller vilka fotbollsbloggar jag besöker mest frekvent: från en med tendens till åsikts- och språkpolisiär huvudverksamhet till KLACKAR & GREJER.