onsdag 8 april 2009

Premiärhelg och alla var där

I ett fantastiskt aprilväder tog jag plats på Rambergsvallen i lördags eftermiddag för att på egen hand sätta igång Allsvenskan 2009 med mötet mellan BK Häcken och Malmö FF.  På grund av vissa omständigheter missade jag stora delar av första halvleken. I andra halvlek blev Häcken blåsta på en solklar straff. Handboll av malmöförsvarare och domaren friade, till Jonas Henrikssons stora besvikelse. Istället mål av Malmö i slutet och tre poäng till Skåne som borde ha varit en poäng till vardera lag.

Matchens förvåning var gaphalsen som satte på raden längst ner och skrek ut sitt agg, mot Malmö, mot domaren och andra som inte föll honom i smaken. Förvånad inser jag att det var Eddy Bengtsson, urblåvit, med far, urblåvit som hävdade att Torbjörn Nilsson var gud i SVTs Debatt. Försökte fråga Eddy vad fan han gjorde där men han var okontaktbar.

Det som slår mig med Rambergsvallen är dess bortom all räddnings bedrövliga uppenbarelse. Det måste vara Sveriges i särklass sämsta arena. Men på Hisingen gör man vad man kan med det man kan. Nytt för i år var ett Falafelstånd som gladde åtminstone mig. Det märkliga med Rambergsvallen är också klackens placering. Det känns som om dom inte sitter på Rambergsvallen utan på någon annan anläggning. Och så slänger jag ut en fråga som jag hoppas att någon i Häckens klack kan svara på: Varför sjunger ni inte? Jag hörde inte någonting från er på hela matchen. Ni var ju där. Har detta någonting med konfetti maskinen att göra?

Och med detta över till Gamla Ullevi och premiärderbyt.

Ja, vad skall man säga. Aldrig någonsin har ett lag fått en sådan maximal utdelning som Gais fick i söndagens match. Inte ens gaistränaren Axén kunde hålla med om att matchen speglade resultatet. Men självklart är det roligt med många mål, synd bara att det inte blev några klassmål, mest misstag och felpass, men vad fan, sex mål i premiären.

Synd att så många stolar gapade tomma och man kan ju undra varför, det var ju betydligt mer sålda biljetter än vad det var personer som gick in.

Nu skulle jag gärna vilja berätta om hur trycket inne på arenan var, men jag kan inte svara på det, men jag gick förbi gaisklacken när 1-3 målet föll och då ramlade jag nästan omkull, så det verkar ju bra.

Helsingborg - IFK Göteborg på tvn i måndags och ytterligare en straffsituation. Jag kan förstå varför domaren blåser, men när man ser reprisen så inser man ju att det var ett felbeslut. Men det är väl egentligen inte så mycket att gnälla om. 29 omgångar kvar.

Och när vi ändå är inne på IFK Göteborg, kan jag meddela att det blir ett stycke idrottshistoria som kommer att skrivas på Gamla Ullevi på lördag. Missa inte det! Och så är Laglunds video version 2.0 av Almes låt snart klar, och den måste spridas!

14 kommentarer:

Anonym sa...

..längtar till ver2.0 kommer ;-)
Nu mindre än 76 timmar kvar !!!!

Freddie sa...

Vadå ett stycke idrottshistoria? Nu blir jag så nyfiken att jag knappt kan sitta kvar på kontoret.

Längtar efter ver 2.0 men längtar ännu mer till lördag 13.55 då det är dags för lirarna att beträda planen. SMHI säger att det ska bli klarblå himmel och 15 grader.
Allt verkar vara lite för bra: hemmapremiär, ny välfylld arena, lördagsmatch, bra väder, inmarschlåt... Det ska inte kunna ske men jag börjar få en otäck känsla av att allt skiter sig. Gör det inte det så kommer det minst sagt "bli någonting att berätta för barnbarnen".

Anonym sa...

Vid vinst blir verkligen Djurgårdsmatchen något att minnas livet ut! Och till er som inte säkrat era platser: det är hög tid att göra detta nu, det blir nämligen fullsatt!:)

Anonym sa...

Eddy har alltså blivit en geting på gamla dar? Eller har brottningen gjort honom färgblind?

peter1904 sa...

Bara några dagar kvar till den riktiga premiären!

Fan va gött det ska bli! :)

Anonym sa...

Är det version 2.0 som ligger uppe på offieciella nu?:)

Lars Haglund sa...

Det är ver 2.0 som ligger där, men jag blir aldrig nöjd, ver 3.0 kommer när jag har lite bilder från Gamla

Anonym sa...

Eddy och hans pappa finns på Rambergsvallen vid varje match sedan ett par år tillbaka och är som synes mycket engagerad på läktaren men även vid andra tillfällen runt föreningen. Eddy är en Geting.

ture sa...

Anonym: sen ett par år tillbaka? Sen många år tillbaka!!! De har haft platser på VIPläktaren så länge jag kan minnas...

Geting sa...

Jag började min dag med att läsa "Klackar&grejer" för att sparka igång torsdagen. Pga av vissa omständigheter missade jag början av artiklarna, jag var upptagen med en kopp kaffe. Min undran är: hur har de skrivit artiklarna? Det känns som de är placerade i annan verklighet än allt annat. Läste sedan "Bara ben" och blondinbellas nyaste alster och undrade varför mer folk läser dem? Är det för att de är mycket bättre eller är bara för "Klackar&grejer" är så dålig? Jag gissar på det senare.
Har jag rätt när jag tror att skribenterna på den här sidan är över 30 år? Mina vänner som också sett vad ni skriver vägrade tro mig när jag sa det. De gissade på 17-19.

Lars Haglund sa...

Men frågan kvarstår "Geting", varför sjunger inte klacken på Rambergsvallen?

Och varför läser du inte Häckenbloggar om du vill "sparka" igång din torsdag?

Geigert sa...

Finns du på riktigt Geting?

Vi läser inte BlondinBella och kan tyvärr inte referera den.

Har du lagt märke till en annan sak? Vi har ingen reklam och med andra ord inget syfte här mer än att roa oss själva.

Vi kallar det bloggmasturbering och gillar man att "sparka igång" sin torsdag med lite egentafs så är du välkommen, men glöm inte att torka upp efter dig...

Klackar & Grejer är vår blogg och vi gör vad vi vill, gillar du inte så dra till BlondinBella istället. Hon är för övrigt ganska lik Christoffer Källqvist??!! ;)

Geting sa...

Oj, oj, oj... Här blev det upprört minsann. Trodde jag inte. Vi är ju bara ett skitlag som man inte skall bry sig om, så varför tar ni i så?
När jag skrev att jag"sparkade igång min dag med att läsa er blogg" så gjorde jag en parafras på ert ursprungliga inlägg och när jag skrev att jag läste Bara Ben och blondinbella så använde jag dem som 2 ytterligheter som jag också anser vara hyfsat enkelspåriga och ganska tråkiga.
Allt detta kallas "humor" och kan tydligen lätt missförstås av vissa.
Läste även ert senare inlägg om BP-BK Häcken matchen. Det är värst vad ni ska visa att ni minsann inte tycker att något annat lag än Blå-vitt ska spela i Allsvenskan. Tror ni inte att det blir tråkigt i längden?
Vi vet att vi håller på ett lag med få supportrar. Vi vet att ingen bryr sig om oss [läs:kommunen, gp, klackar&grejer]. Vi vet också att vi alltid får kämpa i motvind, ni behöver inte berätta det för någon. De flesta utanför oss vet också detta. Men vet ni, vi älskar vårt lag ändå även om vi inte är så många att vi kan överrösta 1500 berusade skåningar.
Glad Påsk!

Geigert sa...

Skit ner dig!