söndag 26 april 2009

Svenska Cupen är igång

Under helgen har Svenska Cupen dragit igång på allvar. De Allsvenska lagen gick in i spel. Som vanligt blir det några skrällar så här i början.

Malmö FF gick på en nit mot Mjällby, men roligast var väl ändå att Kalmar FF åkte ut.

Två raka cupfinaler har vi tvingats att genomlida på blåsiga Fredriksskans men nu slipper vi det, om inte reglerna ändras i sista stund. Nu hoppas jag bara att IFK Göteborg orkr stsa på cupen och att Blåvitt med lite tur får spela final på Gamla Ullevi, mest för att jag vill se hur mycket folk som orkar gå på finalen i Göteborg.

Gais åkte ut direkt, som vanligt, och Örgryte gjorde detsamma mot Gunnilse.

För inte allt för många år sedan så spelades cupen höst/vår, med final vid den här tiden på året.

Jag bollade en idé med några vänner förra året. Man borde låta småklubbar i Sverige ansöka om att få arrangera cupfinalen. Skapa lite "man ur huse" stämning, folkfest osv. En vän påstod att du skulle få mer publik på finalen om den spelades på Wembley, Old Trafford eller Emirates Stadium. - Jag skulle hellre betala mer och se en match på Wembley än att dra iväg till Skene, sa han.

Jag vet inte, men det skulle vara kul om cupen fick lite högre status.

Inga kommentarer: