onsdag 27 februari 2008

Att en vecka kan gå så långsamt när man väntar på Ralfs nickskola. Men nu är det äntligen dags för lektion nr 2. Denna vecka blir det lite svårare när Ralf blandar in livet själv i sin nickskola.

Så var det dags för den andra lektionen! Nu skall vi börja träna upphopp och nicka i luften. Här gäller det att ha ordentlig vristspänst så att du kommer upp högre än motståndarna. Dessutom ska du försöka träna förmågan att hänga kvar i luften!

Se på Charlie Boods teckning hur jag böjer kroppen. Det är ett sätt att hänga kvar bättre i luften. Och i den här vinkeln kan du också med pannan dirigera bollen exakt dit du vill.

Många har frågat mig varifrån jag fått min fina vristspänst. Antagligen är det från den träning jag fick i höjdhopp när det drog ihop sig till skolmästerskap. Det var ett bra sätt att bli fri från plugget och få träning som jag nu har nytta av. Ett år blev jag tvåa och tog som mest 1.75.

Slutrepliken den här gången blir: TRÄNA RÄTT OCH MÅLMEDVETET! Det mesta kan man träna sig till - om viljan finns.

Att gå, stå och springa rätt på planen. Att träna upp blicken för var bollen skall slå ner. Att upphoppet - vristspänsten - är en träningssak. Att "skotten" med huvudet beror på nackmuskulaturen. Alltså en träningssak, det också!

Detta var alltså andra delen i Ralf nickskola. Nästa vecka fortsätter serien med kobrastötar och hörnor. Missa inte detta!

2 kommentarer:

Bruce Banner sa...

En vacker dag kommer jag ge dig den cred du förtjänar Laglund. Men just nu, med min svåra skrivkramp så kan jag inte unna dig det.

Anonym sa...

Det är väl nästa vecka nu? Snälla, ge oss mera nickskola. mvh Fotbollsnördarna i 2:a halvlek