onsdag 13 februari 2008

Natten faller över Barcelona

Onsdagen den 2 april 1986 händer det något märkligt i Göteborg. 43103 personer har tagit sig in på nya Ullevi och det är svårt för de flesta att tro på det som utspelar sig på planen, som efter 60 minuters spel mest påminner om en leråker.

Tommy Holmgren gör 3-0 i den 59 minuten för IFK Göteborg mot självaste FC Barcelona. I den första halvleken har Torbjörn Nilsson gjort 2 mål på Francisco Gonzales Urrutticoechea som står mellan stolparna för det spanska storlaget. Johnny Ekström har sprungit sönder Barcelonas försvar fullständigt och spelat fram till alla tre målen. I det blåvita försvaret plockade Glenn Hysén ned allt som kom emot honom.

Vid sidan av planen stod Gunder Bengtsson tankfylld, hans taktik hade gått hem och Kataloniens stolthet stod med byxorna nere. Två veckor senare skulle lagen mötas igen, på Nou Camp.


Det är tidig kväll den 16 april när IFK Göteborg träder in på en perfekt gräsmatta på den gigantiska arenan. Men det är inte samma elva som ställde upp på Ullevi. Kvar hemma i Sverige ligger Glenn Hysén med vattenkoppor. Ruben Svensson, som försöker varva ner i Västra Frölunda, tas in på lån och tar Glenns plats i försvarslinjen. Kjell Pettersson noterar att spanjorerna vattnat gräsmattan kopiöst precis innan matchstart.

97842 åskådare är skeptiska till en början, Barcelona måste hämta in 3 mål, men det dröjer inte länge innan publiken är uppeldad till max. Terry Venables som blivit hårt kritiserat efter förlusten i Göteborg har vaskat om i Barcelonas startelva. Han sätter in Angel Alonso Herrera, mannen som kallas för "Pichi" i en offensiv roll. Pichi gör 1 – 0 efter 10 minuter.
Blåvitt är hårt ansatta under första halvlek men lyckas undvika mer baklänges mål, man får ett mål bortdömt i en omdiskuterad situation, och man går till pausvila med 1-0 till fördel för spanjorerna.

Matchen påminner inte ett dugg om matchen i Göteborg. Torbjörn Nilsson tas hårt av spanjorerna och Torbjörn ser bortkommen ut. Ekström försöker men spanjorernas tuffa försvarsspel gör att han inte riktigt kommer in i matchen. I den femtionde minuten får Ruben Svensson, som hittills gjort en bra match, problem med sina ögon och tvingas bytas ut. In kommer 21 årige Per Edmund Mordt.
Barcelona pressar på och Pichi gör 2 – 0 för Barcelona i den 64 minuten och sex minuter senare gör samme man den tredje. Matchen går till en mållös förlängning, det kommer att avgöras på straffar.

För blåvita fans råder det stor förvirring hemma i tv-sofforna. Det är inte de blåvita straffskyttarna man räknat med som stiger fram mot straffpunkten i den spanska natten. Stefan Petterson, Michael Andersson, Peter Larsson, Stig Fredriksson har alla satt sina straffar och alla väntar på att Torbjörn Nilsson skall slå nästa straff. Istället är det den orutinerade försvarsspelaren Roland Nilsson som vandrar mot straffpunkten. Unge Nilsson kan avgöra eftersom spanjorerna missat en straff, men Rolands straff är löst slagen och målvakten Urrutticoechea kan lätt plocka in bollen. Vrålet ifrån den över 90000 munnar stora publiken skickar Nilsson tillbaka till sina lagkamrater.

Efter att de fem ordinarie straffrundorna nu avgjorts och lagen fortfarande var lika lämnades det hela över till utslagsrundor. Det rådde stor förvirring ner på IFK Göteborgs bänk. Tillslut pekade Gunder Bengtsson på den 21 årige Per Edmund Mordt.


De flesta såg bort. Stjärnan Torbjörn Nilsson sa nej och andra följde hans exempel. Gunder pekade på mig och jag bara nickade. Dock visste jag att jag aldrig någonsin slagit en viktig straff förut, säger Per Edmund Mordt i en intervju med en norsk tidning.

Fastighetsmäklaren Per Edmund Mordt blir än idag påmind om matchen i Barcelona. Under en hel vecka fick svenskar betala halva priset på bensin ifrån Norsk Hydro, en så kallad omvänd straffskatt.

Fyra dagar senare spelade IFK Göteborg allsvensk premiär mot Hammarby på Nya Ullevi. Matchen slutade 3 – 1 till blåvitt inför ögonen på 4972 åskådare.
Så kan det gå.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Worst. Foppoll. Memory. Ever. Kan inte släppa bitterheten över detta ännu. Fanfanfan.

Bra skrivet, kul blogg! kommer läsa ofta framöver!

osma sa...

Hej allihopa,
Jag heter Herr, Rugare Sim. Jag bor i Holland och jag är en lycklig man idag? och jag sa till mig själv att alla långivare som räddar mig och min familj från vår dåliga situation, jag kommer att hänvisa alla personer som letar efter lån till honom, han gav mig lycka till min och min familj, jag var i behov av ett lån på € 300.000,00 för att starta mitt liv hela tiden när jag är en ensamstående far med 2 barn träffade jag denna ärliga och Allah fruktade man lån långivare som hjälper mig med ett lån på € 300.000,00, han är en Allah fruktade man, om du är i behov av lån och du kommer att betala tillbaka lånet, vänligen kontakta honom berätta för honom att (Herr, Rugare Sim) hänvisar dig till honom. Kontakta Mr, Mohamed Careen via e-post: (arabloanfirmserves@gmail.com)


LÅN Ansökningsinformation FORM
Förnamn......
Mellannamn.....
2) Kön: .........
3) Lånebelopp som behövs: .........
4) Lånetid: .........
5) Land: .........
6) Hemadress: .........
7) Mobilnummer: .........
8) E-postadress ..........
9) Månadsinkomst: .....................
10) Yrke: ...........................
11) Vilken webbplats gjorde du här om .....................
Tack och hälsningar.
E-post arabloanfirmserves@gmail.com