måndag 2 mars 2009

Positiv marknadsföring

Igår tog jag med mig dottern till Baby & Barn mässan i Göteborg. Ett mecka för barnen och en kraftansträngning för föräldrarna. Ni med barn förstår nog vad jag menar, och ni utan rekommenderar jag ett besök nästa år.

Mitt bland skötbord, bilbarnstolar, blöjor och leksaker hittar jag till min förvåning IFK Göteborg. På ett ganska stort område säljer man årskort, barnkläder och souvenirer. Man har ställt upp två små mål och släppt ut bollar där barnen med stor glädje kan sparka boll. Tobias Hysén och Nicklas Carlsson sitter och skriver autografer och småsnackar med förbipasserande föräldrar.

Det här är ju faktiskt väldigt bra marknadsföring. IFK Göteborg som förening visar upp sig för en väldigt köpstark grupp, familjen. Man skapar igenkänning och man skapar något att bygga på. Av egen erfarenhet vet jag att barn gillar bollar och dom gillar att sparka på dem. Och nu kunde man göra det tillsammans med IFK Göteborg. Det var väldigt många som gick därifrån med en påse från Blåvittshopen. Blåvitts monter var väldigt populär, även när det inte satt spelare och signerade. Man gjorde också reklam för årskorten. Jag vet inte om man sålde några på plats men jag kan mycket väl tänka mig att man påminner en hel del om att det är dags att köpa. Kort sagt: Man visade upp sig utan krav och man skapade en positiv bild av föreningen, för föräldrar och för barn.

Jag träffade en Gaisspelare på mässan och vi snackade lite om detta. Han undrade precis som jag varför inte Gais var representerade.

Jag tycker att det här är bra. Saker som inte var bra med mässan är när företag som Telenor tycker att jag absolut skall köpa en mobil med abbonemang till min 3 åriga dotter, 3 år! Eller när man blir jagad av Trygg Hansa med frasen: Hörru Farsan! Har du någon försäkring på den där, pekandes på min dotter, man vet ju aldrig vad som kan hända.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med. jag var också där och fick också ett unikt erbjudande av telenor.

Anonym sa...

Att blåvitt har en ungdomssatsingen som faller väl ut är väl bara att gratulera men att man skall värva på baby och barn mässan är ju bara lågt!

Anonym sa...

Grymt bra marknadsföring!
Tobbe är ju dessutom pappa. Hur det är med Nicklas vet jag inte.
Bra att man visar upp sig på en lönehelg.

Hoppas Blåvitt visar upp sig på Nordstan snart också.

Anonym sa...

Tänk hur många framtida supportrar man värvar på en sådan dag. Väldigt bra av blåvitt!

Anonym sa...

Var där jag med och det fanns egentligen bara två montrar där fäder visade lite initativ: blåvitt och en som var dedikerad åt pappa-artiklar.

Att gais inte var där beror väl på att det bara är gamla gubbar som håller på dem och Öisfansen skickade nog betjänterna.

Anonym sa...

12:22:

Fick mig dagens skratt när jag läste det om "betjänterna".

Anonym sa...

kul initiativ. jag ser framför mig hur söder och bärkroth går på mässan och får syn på montern..

RS: Bluu Blää Bläää?
RB: Muaaaa Muaaaaa

Mild: Skriv på här nu mamma och pappa

RS: Gluu Glååå Gluuu
RB: Prrrr Ngaaaa Blurr

bra att börja i tid :)