tisdag 3 mars 2009

"Golf är en primitiv form av jordbruk"

Nyligen läste jag en essä om golfturism av Bo Carlsson på Malmö högskola. Han berättar i den om sin uppväxt i anarkistiska kompisgrupper där golfbashing, så kallad golfaktivism, kunde ta sig de mest oväntade former.
"Ett av våra mer upproriska tilltag var när vi kollektivt gjorde ”dagens behov” – dvs tarmtömning – i ett antal hål bland bygdens golfgreener – allt nattetid, självklart. Vårt revolutionära mod svek oss emellertid – tyvärr som så ofta – och vi lämnade golfbanorna utan att få se resultatet av vår subversiva verksamhet när de första golfspelarna – bourgoasin i gruppens vokabulär – anlände till banorna."
Titel: "The Anti-Golf Movement och
golfbanor med KRAV-märkning"
Av: Bo Carlsson, Idrottsvetenskap
på Malmö högskola.
Utkommen: 2004

Det här stycket påminde mig om historien från en klassiskt sjövild bortaresa som Black Army genomförde i slutet av 1980-talet, eller om det kan ha varit i början av 1990-talet. Då stannade bussarna i bortaföljet till vid en golfbana så att de ölhävande supportrarna skulle få pissa, röka och sådant. Min minnesanteckning gör ej gällande vilken golfbana som "skämtet" utspelade sig på, men jag tror det var i Östergötland. Då ska en av de roliga jepparna i svarta armén, enligt hörsägen, ha suttit sig över det närliggande 18:e hålet. Och skitit. Rätt i hålet.

Det är vad som kallas ett äkta hole in one.

Sedan mindes jag varför jag läst den här historien i någon bok, eller om det var tidning, för länge sedan. Jag Googlar lite och minns även varför det är just Östergötland som ploppar upp i mitt minne i samband med den här storyn. Året var nämligen 1992 och AIK spelade borta mot Århus i Danmark. Stockholmare, eller Solna-bor som innerstadsfolket retsamt påpekar att gnagarna är, åkte till matchen med bussar och bilar. På vägen ner sker "hole in one"-ögonblicket.

Men sedan slår tragiken till:
"Tre AIK-anhängare döms för mordbrand sedan de tänt eld på ett församlingshem i Norrköping på väg till en cupmatch mot Århus. I Århus grips 23 personer."
Källa: Aftonbladet

Detta på en bortaresa då ett klassiskt "hole in one"-skämt kunde ha blivit supportersagan som levde vidare i generationer. Då slår den jävligaste av människans egenskaper till: idiotin. Nu minns "ingen" den dårskap som golfskiten utgjorde utan suckar tungt när den dagen, den bortaresan, den upplevelsen återkommer i samtal. Supportrar som bränner ner församlingshem på väg till bortamatcher är inte supportrar som får respekt och förtroende från sin supporteromgivning. I alla fall inte från de AIK:are som har lite vett och sans.

"Golf är en primitiv form av jordbruk"
-Rolf Wirthén,
(tidigare VD på Electrolux)

Det kanske är dags att göra ett nytt konstaterande efter den här lilla historiereflektionen? Då får det nog bli något i stil med; "Supportern är en primitiv form av människan."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Den här sidan håller bättre klass utan Holger. Inget personligt, bara är så.

Anonym sa...

Håll käften, det här va ett mycket bra inlägg!!!!

Geigert sa...

Anomym 1: Kan inte du länka till din blogg så vi får jämföra lite? ;)

Anonym 2: Håller med till 100% samtidigt som jag oroar mig ännu mer över min existens härinne... Kommer Laglund Vilja behålla mig nu när det börjas blogga om golf och bajs? :)

Anonym sa...

Hans Werthén...

Anonym sa...

hintade anonym 1 om att han själv har en blogg?

Anonym sa...

haha lysande