onsdag 5 mars 2008

Vi har äntligen kommit fram till den tredje delen i Ralfs nickskola. I den här lektionen går Ralf in på hur man skall lägga in sina nickar i själva spelet.
-

Var KOMPIS med bollen! Just det - du måste vara kompis med bollen. Känna för den. Lek med den - som en kompis! T ex försök hålla den i luften så länge som möjligt genom att använda pannan. Glöm inte att se på bollen så att du kan parera om ni inte skulle komma överens. Ha lätt böjda, fjädrande knän. När du blir riktigt skicklig kan du gå med bollen på pannan. Ta det som en lek så klarar du det nog med tiden. Du blir kompis med bollen.




-
-A- Vid en hörnspark står jag oftast vid främre stolpen. Sedan väntar jag på en "innerskruvad" boll från hörnläggaren (en boll som dras i en båge in mot mållinjen) och nickar över målvakten. Det här läget gillar jag bäst!
-
-B- Här parkerar jag alldeles framför målvakten - enbart placeringen är irriterande både för uteförsvarare och målvakt - eller också behåller jag utgångsläget vid främre målstolpen och när bolen kommer går jag ut (se pilen) och möter den: antingen nickar jag direkt mot mål enligt skissen eller också nickar jag utåt planen - passar till någon medspelare. Lämpligast nickar man då ned bollen framför fötterna på medspelaren som klipper till direkt. Roland Sandberg har gjort många sådana mål på pass från mig.
-
Men kom ihåg att man nickar bättre på en hård flack boll än en lös lyra. Påen hård boll kan man få en sådan skjuts att det blir lika hårt som ett skott.
-

Vid själva nicken får du inte sätta fram huvudet, blunda och se var bollen träffar någonstans. Nej - använd hela kroppen! Ta sats nere från höfterna och använd hela överkroppen som "slunga". Då blir det kraft i nicken! Farlig för motståndare och målvakt.

-
Detta var faktiskt det sista avsnittet i Ralfs enormt populära nickskola. Men för att lindra abstinensen efter Ralf så kommer Laglund att från och med nästa vecka bjuda på utvalda delar ur Ralfs självbiografi "En gör så gött en kan!" Och för att vi skall hålla ut tills dess kommer här ett litet smakprov. Vi ses nästa vecka!
-
"Först blev jag förvånad, sen blev jag förbannad, men på slutet blev det nästan komiskt, säger Ralf. Det var en oerhört ambitiös kille. Han skulle stoppa mig - kosta vad det kosta ville. Det är bara en tillfällighet att jag fick behålla byxa och tröja matchen ut... Vet ni vad som hände i matchens andra minut? Ni har era aningar. Just det! 1 - 0 till Sverige på nick av Edström."

1 kommentar:

Fotbollsnördar sa...

Har redan abstinens och nästa vecka det känns som en evighet bort! Nu filar mamma på en egen bicicleta-skola i väntan på nickskole-substitutet du så vänligt utlovat. mvh Gerrardinho o Ronaldinha :-)