tisdag 4 mars 2008

Målvaktsteorin

Av alla frågetecken kring IFK Göteborgs trupp 2008 så är det väl målvaktsfrågan som är orsak till de hetaste diskussionerna. Efter att jag rotat igenom lite statistik över målvakter i IFK så blir jag lite fundersam inför säsongen, jag som alltid har trott på de båda unga målvakterna.
-
Så här är det. IFK Göteborg har egentligen bara använt sig av fyra målvakter sedan 1974, visst har andra vaktat målet med detta har bara varit högst temporärt.
-
Sommaren 1974 kom Janne Nordström hem efter ett lyckat proffsäventyr i den, för blåvitt, kända klubben FC Groningen. Han petade den då ordinarie målvakten Rolf Blomqvist. Janne var en mycket omtyckt målvakt i IFK Göteborg. Det sägs att han hellre snackade med fansen än värmde upp inför matcherna. Janne var självskriven fram till säsongen 1978 då han bestämde sig för att lägga av.
-
78-79-80 fick tre målvakter chansen. 78 Bengt Åke Karlsson, 79 Odd Lindberg och 1980 Thorstein Olafsson. Kanske var Bengt Åke Karlsson den mest lovande av de tre men ett benbrott tvingade Bengt Åke att avbryta sin karriär.
-
Efter tre målvakts-mellanår debuterade Thomas Wernersson med stor framgång för klubben 1981. Thomas höll ett järngrepp om sin målvakts plats och krönte sin karriär med ett andra UEFA Cup guld 1987.
-
1988 var ytterligare ett målvakts-mellanår i IFK Göteborg och Erik Thorstvedt fick vakta det blåvita målet med blandad framgång.
-
1989 dundrade Thomas Ravelli in på kamratgården och gjorde sig själv till den mest framgångrike målvakten i svensk historia. Thomas trummade på i den blåvita dressen i nästan 10 år.
-
1998 var året då andre-keepern Dick Last äntligen skulle få chansen i det blåvita målet, men den sommaren kom Bengt Andersson hem från sin charterklubb i Spanien och tog över målvaktshandskarna och där stod han fram till våra dagar.
-
Det är intressant att se några av namnen som alltid fått stå tillbaka för våra stora målvakter. Nyss nämde ÖIS-legenden Dick Last förstås, men även GAIS-legenden Sören Järelöv och alla minns vi väl Alvbåges korta sejour i klubben.
-
Vad är slutsatsen av den här korta historiska genomgången? Jo, mellan varje stormålvakts-period i IFK Göteborg har klubben ett målvakts-mellanår.
-
74-77 Janne Nordström
78 Bengt Åke Karlsson
79 Odd Lindberg
80 Thorstein Olafsson

81-87 Thomas Wernersson
88 Erik Thorstvedt
89-97 Thomas Ravelli
98-07 Bengt Andersson
(Målvakts-mellanår i kursiv)
-
Efter fyra framgångsrika målvaktsepoker verkar det som att vi just nu går in i ett nytt målvakts-mellanår och att det lagom till EM uppehållet kommer en ny stormålvakt inflygandes till kamratgården, och att denne målvakt parkerar sin bil med parkeringsavgift betald i tio år framöver. Men jag hoppas att jag har fel, jag vill fortfarande se och höra Håkan Mild i en guldintervju till hösten säga, "Vad var det jag sa." Men man vet aldrig med fotboll.

5 kommentarer:

Bruce Banner sa...

Thorsvedt, skulle inte jag vilja kalla halvmisslyckat. Han var ju bättre än sin föregångare och köptes av Tottenham efter bara ett år.

Lars Haglund sa...

inte misslyckad, men med blandad framgång...

Anonym sa...

Thorsvedt blandad framgång? Du måste skämta, han var ju fenomenalt bra men laget som helhet hade ett mellanår.

Lars Haglund sa...

Ett förtydligande här. Denna artikel handlar egentligen inte så mycket om målvakternas klass, utan mer om laget och målvaktsepoker. Sen var inte Thorsvedt min favorit, det kan jag erkänna, men han stod bara en säsong och det är mer det jag vill påpeka.

Anonym sa...

jag har inte koll på statistiken längre, men länge hade thorstvedt bäst snitt/match. Han var grym.

Laglund: Grym blogg, verkligen. All heder och fint jobbat. Nästan lite fanzine-känsla över det, en känsla som inte funnits på länge på nätet...