fredag 28 mars 2008

Sven, Torbjörn och Jag

Jag står på en gräsmatta i Carrington utanför Manchester. Framför mig sitter Sven Göran Eriksson och pratar, på värmländsk dialekt, om Torbjörn Nilsson. Sven kan inte sluta. Efter intervjun fortsätter han,om Torbjörn.
-
Han hävdar envist att Torbjörn Nilsson är den bästa fotbollsspelaren som han någonsin fått äran att träna. Om någon, någonsin, har kommit till världen som en fotbollsspelare så är det Torbjörn, säger Sven igen. Han var, och är, komplett, som spelare, som människa.
-
Vart man än kommer så möts man av samma andaktiga svar om Torbjörn. Ralf pratar om det. Wernersson pratar om det. Till och med min mor, konsum-gaisaren, satt framför tv:n och såg Torbjörn springa in sitt mål i UEFA-cup finalen 1982. Min mor pratar fortfarande om Torbjörn. Han brukar komma in här och äta ibland. På lunchresturangen där hon jobbar.
-
Torbjörn är gud är också en fras som används flitigt här i Göteborg.

Sen sitter jag med Ravelli och då börjar han att prata Torbjörn.
-



Torbjörn är för snäll alltså? Skulle det fungera i dagens fotboll? Eftersom alla är samstämmiga i hur Torbjörn var när han stod på topp, snäll, skulle hans spelartyp klara sig i den stora fotbollen idag. Behöver man inte vassa armbågar?
-
Nej, säger Svennis, han hade klarat sig lika bra idag som igår. Det finns några av oss kvar som tror på den gamla fotbollen och dess idéer.
-
En minut senare tar jag den här bilden.
Jaja, men jag gillar både Torbjörn och Svennis.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Den här bloggen håller riktigt hög klass. Keep up the good work Laglund!

Kent Brockman sa...

Ett av mina största ögonblick någonsin var när Torbjörn käkade på restaurangen där jag jobbade och jag lyckades haffa honom när han var på väg att gå och fick honom att signera min jubileumsbok. Han tog sig även tid att signera lite extra och var just så vänlig som man kunde hoppas på. Nåstan så jag fick tårar i ögonen. Jag fick i alla fall utstå pikar av de andra i personalen resten av dagen för mitt agerande. Det bjöd jag på. :)
Fler av hans sort behövs, både som person och fotbollsspelare.

Bruce Banner sa...

Var ett bra reportage om honom i Två dagar för ett tag sedan.

Tydligen är det korrekta namnet Thor-Björn, han hatar smeknamnet Gud varpå Shelin och de andra KGFC-töserna tryckt upp T-shirts med just den texten för att jävlas och han tror sig vara ett adhd-barn även om den diagnosen inte fanns då.

ALL information om Torbjörn är relevant.

Bruce Banner sa...

Och om nu Torbjörn ogillar smeknamnet Gud, så skulle han tänkt på det lite tidigare och inte spelat så jävla bra.

Geigert sa...

Säkert formulerat ;)