tisdag 27 maj 2008

Ekvation

Det här inlägget om Champions League är i stort sett meningslöst. Men, eftersom de blåvita har semester och jag just nu inte har något bättre för mig så skriver jag detta ändå. Så.

Tänk om.

Säsongen 94/95 gjorde IFK Göteborg sin bästa säsong i Champions League. Man kvalade till gruppspel och lottades i en grupp tillsammans med Manchester United, Barcelona och Galatasaray. Man lyckades med det otroliga. Man vann gruppen efter fyra vinster, en förlust och en oavgjord. Man gick till kvartsfinal och ställdes mot Bayern Munchen men gick tyvärr inte vidare, även om det var nära. Man tjänade enorma pengar.

Men vad hade hänt med plånboken om det varit den här säsongen?

Jo.

Enligt siffror från Uefa hade IFK Göteborg dragit in svindlande 97 297 400 kr enligt årets bonussystem. Då har jag inte räknat med publikintäkter och tv-pengar.

3 000 000 Euro för avancemang till gruppspel.
400 000 Euro per spelad match.
600 000 Euro per vinst.
300 000 Euro för en oavgjord match.
2 500 000 Euro för avancemang till Kvartsfinal.
=
97 297 400 kr.

Lägg till fyra fullsatta Ullevi och lite tv-pengar.

Jo, det hade ju onekligen öppnat för intressanta spelaraffärer under sommarens silly.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får man inga pengar för oavgjort i kvartsfinalerna?

Lars Haglund sa...

Så vitt jag kan se, så får man bara ersättning för avancemang till kvartsfinal

Anonym sa...

Laglund:

Intressant med nyförvärv för att "pigga upp" kärleken till bloggen.

Undrar om pengar motsvarande ca. 30 värvningar av Daniel Alexandersson hade gjort någon gladare än vad vi blev 97-00?

/ Kempe