onsdag 2 juli 2008

Luften som gick ur

Tårarna rann och rösten hade tappat sin styrka när Bengt Andersson, några dagar efter SM-guldet, satt på kamratgården och berättade att detta var slutet. Långsamt fick han fram orden. Bengt pratade om bilden på väggen. Bilden på väggen som föreställer en galen Micke Nilsson som lyfter den allsvenska pokalen efter ett av hans många SM-guld. Bengt fick fram att han varje dag i nästan tio års tid sett bilden på Micke och tänkt att där vill jag vara. Nu var han där och tårarna kunde inte sluta att rinna. Bredvid Bengt satt Håkan Mild med tom blick.
-
Bengt Andersson är inte den ende spelaren som nämnt "bilden". Om man får tillfälle att besöka kamratgården så inser man snabbt att IFK Göteborg är en förening med vinnarkultur (och höga krav?). Varenda kvadratcentimeter av väggyta är täckt av bilder av framgång. Varje dag skall varje spelare gå förbi bilderna. Bilden på Nilsson hänger precis över bordet där maten serveras, varje dag, frukost och lunch.
-
Idag funderar jag på om luften gick ur laget efter SM-guldet. Kan det vara så att IFKs historiska framgångar satt sådana blockeringar i huvudet på spelarna, att man tänkt som Bengt? Vi måste bara vinna det där SM-guldet. Och så gjorde man det, och så firade man det, och så firade man igen, och sedan kom Daniel Alexandersson och vinterträning uppe i tältet. Sedan åt man lunch som vanligt, sneglade på bilden av Nilsson, och tänkte för sig själv, det där har jag också gjort. Luften ur och moroten uppäten. Jag vet inte.
-
Och så kan jag inte undgå att tänka på Tobias Hysén. När Hysén gick till Djurgården så muttrades det lite grann i Göteborg. Men Tobbe stack till Stockholm och utvecklades till en fantastisk spelare, något som sedan gav han ett kontrakt i England. Sen kom han "hem" till blåvitt och... ja, vad hände egentligen? Inte mycket. Är det så att gamla vålnader snurrar runt Tobias nu. Hela släkten har ju mer eller mindre spelat i IFK Göteborg, med stor framgång. Jag vet inte.
-
Hälsade kort på Marcus Berg utanför Ullevi igår och insåg att, (har jag fel här?), blåvitt inte fått en straff i Allsvenskan sedan Marcus drog till Holland. Va! Nej, comeback Strömberg nu! Jag orkar inte längre.
-
Bengan stod också utanför Ullevi igår. Tårarna hade torkat.

Inga kommentarer: