onsdag 6 augusti 2008

Blåvit charterresa Del 3 Lugnet före stormen

Det vilar ett lugn över staden Basels gator. Spårvagnar rullar diskret förbi Starbucks där vi sitter och äter frukost. Mittemot ligger FanShop och FC Basels färger skriker i mina trötta ögon. Något har hänt under natten. Ur fler och fler fönster flaggar man för sitt lag. Affärernas fönster är fyllda med FC Basel märken. Kvällen igår bjöd inte på några större saker att berätta om, mer än att alla restauranger stängde innan tolvslaget.
-
Plötsligt hörs en ramsa längre ned för gatan. Änglarna Änglarna Änglarna. Det är ingen stor grupp som gör sig hörda, men de hörs iallafall. Reseledaren tar med oss på Papa Joes för en öl. Där träffar vi två tillresta fans med öl i handen, antagligen inte dagens första. Dom har åkt ner utan hotellplats med charterplanet, precis som oss. Flera timmar under dagen har gått åt till att leta efter en säng. Nu är de trötta.

- Vi bestämde oss i lördags för att åka ner, det är min sista vecka på semestern, säger en av dom.
- Det är ju en härlig avslutning på semestern, säger jag.
- Jo, sen jobbar jag en månad till, säger han.
- Jaha, vad händer sedan då? frågar jag.
- Då får jag gå från Volvo när det skall sparas pengar, säger han.
- Fan, jobbigt att dra iväg hit då och bränna pengar? frågar jag.
- Nej, inte när det gäller blåvitt, säger han med ett leende.
-
Vi pratar lite om matchen och förhoppningarna är stora. Sen vill reseledaren ta oss hem, vi säger adjö och då blir det genast problem.

Men vi hittar självklart hem och nu sitter jag på hotellet och hör en tysk snacka upp matchen Kina - Sverige från OS. I receptionen på hotellet har det dykt upp en FC Basel halsduk. Men något har hänt under natten, det känns som man helt plötsligt tar IFK Göteborg på allvar.

-Nu blir det soft, sen drar vi till krogen och letar änglar...

3 kommentarer:

Jonte sa...

Oerhört uppskattad blogg!

Kubakarl sa...

Tack! Mer...!

Anonym sa...

Sjung som fan nu!

Bra blogg!