tisdag 5 augusti 2008

Blåvit charterresa Del 1 Flygresan

Äntligen på väg mot Basel! Tanken är att man här på bloggen skall kunna följa IFK Göteborg fram till och efter Champions League kvalet imorgon. Det kommer att bli en hel del namedrops från och med nu. Med på resan är, förutom truppen, bla Reseledaren, Håkan, Leman, Redaktören och Bandygeneralen mm. Detta har hänt, so far...
-
Charterresan började med ett mindre bråk. Drycker skulle serveras och knappt hade utdelningen påbörjats förän det stod klart att alkohol inte fick serveras ombord, något som upprörde en del av passagerarna.
-
- Varför det? sa en passagerare
- Håkan har sagt det, sa flygvärdinnan.
- Jag skall prata med Håkan, sa samma passagerare.
- Gör det, sa flygvärdinnan.
Passageraren går bak i planet, återkommer snart något blekare i ansiktet.
- Vad sa Håkan? sa flygvärdinnan.
- Nej, sa passageraren
-
Sedan var det dags för mat. Och på sedvanligt chartersätt blev det inpackad bricka med diverse. Kyckling med nudlar och sås, lite grönt, rhode island-sås, fruktsallad och en bit bröd. Till kaffet blev det en chokladbit.
-


Väl på marken började problemen. Hela chartersällskapet tvingades kvar i planet då flygplatsen inte kunde få fram en trappa till flygplanet. Leman drog till med morgondagens rubrik "Kuppen mot Blåvitt! Fc Basel försöker störa uppladdningen!" Reseledaren såg nervös ut. Stefan Selakovic rykte åt sig micken i kabinen och sa "Leman till receptionen" och stämningen var åter på topp. Till slut dök det upp en trappa och väl ute ur planet gick alla, på hederligt chartervis, ombord på en buss för vidare transport till terminalen. Ragnar och Tomas Olsson passade på att köra lite musiktävling, Leman skrattade gott.
-

Sedvanlig, på chartervis, väntan på väskor. Bärkroth slog sig ner på sin bagagevagn och tog det kallt. Materialare Berra ställde sig rutinerat vid utkastet och med hjälp av Hellberg sög han åt sig väskor innan det yngre gardet fick en chans. Alla väskor hamnade rätt.
-

Utanför flygplatsen möttes vi av Teddy som snabbt Reseledaren såg svettig ut, men lyckades samla ihop Basel 08 gänget. Efter kort information tycktes han pusta ut, för att strax efteråt stressa upp sig igen när en taxifalang och en bussfalang snabbt bildades. Efter att jag själv kvickt blivit medlem i taxifalangen lämnade jag fort flygplatsen och har sedan dess inte sett röken av någon men...
-

Efter en kort tur på stan efter en strömadapter, märks det tydligt att det är match imorgon. Det vajar Basel tröjor och flaggor från fönster och balkonger över hela stan, den del av stan jag rörde mig i. Nu skall jag snart ta mig till arenan och blåvitts träning. I hotellbaren kostar två stora öl 42 svenska, men jag skall nog ta mig ut till träningen ändå. För er som är på väg kan jag avslöja att spårvagn 14 går till arenan... fan strömadaptern fungerar ej.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mycket trevligt bloggande, fortsätt så. Nu hoppas jag på en träningsrapport och en kvällsrapport. Hur många änglar har anlänt ner till Basel?
/Fredrik

Anonym sa...

Instämmer med föregående talare. Riktigt roligt att kunna följa laget inför matchen :)

Anonym sa...

Fan vad grymt! Fortsätt gärna uppdatera för oss som VILL men inte kunde ta oss dit. Tusen tack! Krossa Basel nu...

Anonym sa...

Fan va gött. Härligt med bilder och långa texter. Keep up the gooood work...